صومعه سوملا

صومعه سوملا از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین صومعه‌های مسیحیت که با انبوهی از جنگل‌ احاطه شده است. مردم این صومعه را با نام مریم مقدس می‌شناسند. معنی لغوی سوملا برگرفته از لغت میلاس یعنی تاریک یا سیاه است. کوه‌های سیاه رنگ اطراف صومعه آن را سوملا نامیدند. در گذشته دریای سیاه توسط حاکمان ترک اشغال و همین تصرف سبب به رسمیت شناختن صومعه‌ها شد. هدف از ساخت صومعه توسط محلی ها برای فرار از حمله های دشمن بوده است.

صومعه سوملا در بالای صخره‌ ها و در میان جنگل با معماری باشکوه در طول تاریخ دستکاری و تخریب شد تا اینکه در سال ۱۹۲۳ هرگونه دستکاری بر روی این صومعه ممنوع شد. صومعه سوملا در ارتفاع ۱۲۰۰ متری با ۳۰۰ متر ارتفاع قرار گرفته و مانند دیگر صومعه ها  قوانین خاصی دارد. صومعه سوملا از دو بخش تشکیل شده است.

صومعه سوملا

بخش اول عبادتگاه همراه با چشمه ای مقدس که قطرات آب از سقف به آن نقطه می ‌چکند و قسمت داخلی و بیرونی عبادتگاه نقاشی ‌های آبرنگ با موضوعاتی از کتاب انجیل تزئین شده است. بخش بعدی صومعه نیز از ۴ طبقه تشکیل شده که پس ورود باید از طریق پلکان ها پایین رفته و اتاق ‌های خواب، سالن‌ ها، کتابخانه‌ ها، انبار‌ها را ببینید.

اطلاع از تور های جذاب ترابزون و باتومی.

تعداد اتاق‌ در این صومعه ۷۲ عدد که از طریق ۹۶ پله به بیرون وصل می ‌شوند. هر ساله در ۱۴ آگوست در این صومعه مراسم دینی برگزار می‌شود. بخش ‌های دیگر این صومعه کلیسای سنگی، آشپزخانه ‌ها، اتاق مطالعه، اتاق ‌های‌ مهمان، کتابخانه و فواره و در قسمت جلویی بنایی برای عبادت راهب‌ ها وجود داشته که سال های بعد ساخته شده است.

چشم اندازی فوق العاده در درون غار کنار کوه ها و جویبارها. تاریخچه ساخت آن به 368 سال پس از میلاد برمی گردد که در ارتفاع 1200 متری در مسیری پر پیچ و خم در منطقه ای امن ساخته شد. در ورودی آن دیوارهای نقاشی شده از انجیل و حضرت مریم به چشم می خورد.

این مرکز گردشگری مذهبی بعد از چندین مرمت و بازسازی، اکنون در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. هر سال مراسم عشای ربانی در روز 15 آگوست برگزار می شود و زائران زیادی از استانبول، یونان، روسیه و گرجستان به این صومعه می آیند. اگر می خواهید صومعه را خالی از ازدحام جمعیت بازدید کنید، اردیبهشت و مهر بهترین فصل ها هستند. اطراف آن پارک ملی دره التیندره، گردنه زیگانا، منطقه هامیسکوی و غار کاراجا برای بازدید بسیار حیرت انگیزند.

صومعه سوملا

هنگام بازدید از این صومعه مطمئنا از کلیسای صخره ای خوشتان خواهد آمد، کلیسایی سنگی دارای ساختمانی عجیب و منحصر بفرد با دیوار‌های پر از نقاشی ‌هایی با آبرنگ کلیسا  از جنس آجر. برای دسترسی به این صومعه ابتدا به شهر ترابزون رفته، سپس بعد از حدودا ۴۵ کیلومتر به صومعه سوملا خواهید رسید. هنگامی که به پایین این بنا رسیدید برای بالا رفتن و رسیدن به ورودی باید از پلکان باریک و طولانی استفاده کنید. همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر می توانید برای بازدید به این صومعه بروید و با پرداخت هزینه ورودی حدودا یک الی دو ساعت در این بنا وقت بگذارید.

اطلاع از دریاچه نوریگلی باتومی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *