قصر آتاترک

پس از مرگ آتاتورک، شهرداری ترابزون قصر آتاترک را به موزه تبدیل کرد. کاخ در سال 1903 توسط یک معمار ایتالیایی بنا و دو دهه بعد آن‌ را به آتاتورک و همسرش هدیه دادند تا هر موقع به ترابزون سفر کرد در آن اقامت داشته باشند. این عمارت در میان جنگلی انبوه از درختان کاج بنا شده و یکی از بهترین جاهای دیدنی ترابزون و نماد شهر هم شناخته می‌شود. جذابیت این کاخ بخاطر گچ‌بری‌ها، ارزش تاریخی، معماری خاص و باغ های بسیار زیبایش است. ساختمانی چهار طبقه با نمای سنگ و معماری رنسانس غربی، با کاشی کاری هایی به سبک بغدادی و گچبری های زیبا در تمام روز هفته آماده پذیرایی از توریست ها می باشد. در این بنا فرش های ایرانی نیز وجود دارد. مردمان ترک ارادت ویژه ای به رهبرشان دارند و در اکثر مغازه ها و خانه ها عکس اتاترک را می بینید. توجه کنید عکسبرداری ممنوع می باشد.

قصر آتاترک

اطلاع از تور های ترابزون و باتومی.

کاخ مجموعه‌های ناهارخوری، عتیقه فروشی، ظروف کریستال و سایر اشیاء مهم را در خود جای داده به موزه‌ای تماشایی تبدیل شده و از نمادهای مهم شهر بشمار می‌رود. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، کاخ آتاترک ترابزون عمارتی تابستانی توسط کنستانتین کابایانیتیس بنا و چند سال بعد به تصرف روس‌ها در آمد.کنستانتین مطابق با پیمان لوزان مجبور به ترک ترابزون و در سال ۱۹۲۴ برای استراحت به این کاخ رفت. در آن زمان، این کاخ به عنوان هدیه‌ای از جانب مردم شهر به وی و همسرش لطیفه خانم اهدا شد. بالاخره عمارت زیبای شهر ترابزون در سال ۱۹۴۳ به عنوان موزه‌ و کاخ آتاترک تغییر کاربری داد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

قصر آتاترک

بدنه بنای چهار طبقه کاخ آتاترک از جنس سنگ است. تاثیرات رنسانس غربی در معماری اش کاملا مشهود و سبک آرت نووو با دکوراسیون چشم نوازی، زیبایی خاصی به عمارت بخشیده است. پوشش گل و گیاه اطراف کاخ و نمای داخلی با کاشی‌کاری به سبک بغدادی چشم هر بیننده ای را مبهوت می کند. برای یکبار بازدید از کاخ آتاترک ترابزون ۸ لیر باید پرداخت شود و می‌توانید ۳ ساعت را به بازدید از زیبایی‌های کاخ آتاترک اختصاص دهید. تماشای کاخ آتاترک ترابزون که پر از گل‌ها و گیاهان زیباست در فصل‌های بهار و تابستان انتخاب درستی است. این عمارت شیک در فصل پاییز با تم نارنجی رنگ شما را حیرت زده می کند.  برای دسترسی به کاخ آتاترک ترابزون استفاده از اتوبوس‌های مخصوص این خط مقرون به صرفه‌ای است. ۴ ایستگاه به نام‌های ایکی چشمه لر، حکیم اوغلو چشمه، سویوک سو گونیلر و آیدینلیک اولر در نزدیکی این کاخ واقع شده‌اند. استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی در صورت توان پرداخت هزینه بالا، گزینه‌های بسیار خوبی است.

جهت مطالعه مقاله ای درباره صومعه سوملا به روی لینک کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *